Åttiåringen

Hvordan har egentlig åttiåringen det?

De fleste av oss lever lenge nok til å nå pensjonsalder. Vi drømmer om fri hele året, reiser og turer i inn- og utland. Nedbetalt leilighet og økonomi til å være spandabel med barn og barnebarn. Dette kan være en oppnåelig drøm, men det avhenger mye av hvor mye man har jobbet, hvor mye man har betalt inn i pensjon. Jobber du deltid i store deler av livet ditt, vil du ikke klare å oppnå denne drømmen. Hva du får utbetalt som pensjonist er nemlig avhengig av hvor mye du har jobbet.

Blir du åtti år, og avhengig av pleie fra velferdsstaten, for eksempel på et sykehjem, vil du trolig foretrekke å få hjelp fra et fåtall mennesker, og ikke en hel flokk. Det er slitsomt å fortelle mange om hvordan du har det, hvor det gjør vondt, hva som skal gjøres.

Dagens åttiåringer som får hjelp av hjemmesykepleien kan ha opptil 50 personer hjemme hos seg i løpet av 12 uker.

De kjenner knapt de som kommer inn og skal hjelpe dem med intimhygiene og annet personlig stell. Mange er redde og usikre, og enkelte steder har de også opplevd at det er andre enn hjemmesykepleien som har ringt på og blitt sluppet inn. Det er viktig at vi alle stiller oss spørsmålet: Hvor mange ville jeg ha hatt hos meg om jeg en dag trengte hjelp og pleie for å klare hverdagen?